Här är kedjorna som är bäst på kundservice.

The Body Shop har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2018 där kundbemötandet i 103 kedjor i femton branscher har undersökts. 

– The Body Shop har tagit ett rejält kliv upp på listan. Från 14:e plats i fjol till förstaplatsen i årets mätning, säger Robert Eriksson, vd för Daymaker. 

The Body Shop, Euronics och Colorama tar pallplatserna i årets upplaga av Daymakerindex Butik. Det är nionde året som Daymaker tar pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln. 

Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit ytterligare något sämre på att förklara fördelar/nytta, erbjuda kunden att prova/testa och hjälpa kunden till ett köpbeslut jämfört med föregående år. 

– Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson. 

E-handeln växer men står för bara nio procent av den totala detaljhandelsförsäljningen.

– Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson. 

Bokhandeln, sport- och fritidshandeln och optikhandeln får bäst betyg av de 15 branscher som ingår i Daymakerindex Butik 2018. Tre branscher som är digitalt mogna och där kundmötet har blivit allt viktigare.

– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson. 

 Bäst på kundmötet

1. The Body Shop: 90,0%

2. Euronics: 88,3%

3. Colorama: 87,8%

4. JC: 87,3%

5. Rizzo: 86,3%

6. G-star: 85,8%

7. Pocket Shop: 85,2%

8. Synsam: 83,2%

9. Apotek Hjärtat: 82,5%

10. Electrolux Home: 81,5%

 

ALLMÄNT / Permalink / 0
Till top